کتاب«حماسه زاگرس» منتشر شد
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

     

   
بدون تردید قیام عمومی بختیاری ها در سال 1308 شمسی، در اذهان عموم و تاریخ  یكی از بی‌نظیرترین و اصیل‌ترین قیام‌های خودجوش مردمی و به یادماندنی‌ترین حماسه‌ها و صحنۀ مقاومت و شجاعت ایل بختیاری در مقابل ظلم و ستم و استبداد رضاخان می باشد.به همین دلیل سزاوار است از سوی پژوهشگران ابعاد مختلف این قیام مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا حقیر با بضاعت اندک خود ،در سال 1387 کتاب«سرداران گمنام» را به نگارش درآورده و منتشر کردم. این کتاب شامل دو بخش است:بخش اول با هدف تجلیل از خدمات اولین بختیاری مشروطه طلب- ابراهیم خان ضرغام السلطنه- فاتح اصفهان؛ به نقش و خدمات بسیار موثر وی در بسیج و سازماندهی ایل جلیل بختیاری برای تصرف اصفهان،حرکت به سوی تهران ، سقوط استبداد صغیر و برقراری مجدد مشروطه پرداخته شد. در قسمت دوم کتاب ، در نکوداشت مبارزات ضد استبدادی جوانان بختیاری،قیام علی مردان خان بختیاری مورد بررسی قرار گرفت.این کتاب بسیار مورد توجه واقع شد. بسیاری از  خوانندگان کتاب بر این عقیده بوده اند که لازم است بیشتر به شخصیت,خدمات و مبارزات علی مردان خان بختیاری پرداخته شود

 پرسش های متعدد و درخواست های فراوان باعث گردید تا یک بار دیگر در باره ابعاد مختلف زندگی و خدمات اسطوره مبارزه با استبداد رضاخانی  دست به قلم برده و با تکیه بر بیش از 30 سند باارزش تاریخی کتاب«حماسه زاگرس» را تالیف نمایم.
این کتاب مشتمل بر چهار فصل است: در فصل اول ضمن اشاره به پیشینه قیام های مردمی در زاگرس میانی ،چند قیام نیز معرفی گردید.
 فصل دوم کتاب به زندگی نامه علی مردان خان بختیاری اختصاص دارد. در فصل سوم با عنوان«حماسه شیرعلی مردان»، زمینه های قیام ,روند شکل گیری آن،اهداف و اقدامات قیام کنندگان،نبردهای رزمندگان بختیاری با نیروهای رضاشاه  و فرجام قیا مورد مطالعه قرار گرفت همچنین فهرست بسیاری از اشخاصی که در این قیام حضور فعال داشتند و دستگیر و به حبس یا به اعدام محکوم شدند، ارائه شده است.
در فصل چهارم به ویژگی های قیام عمومی سال 1308 شمسی  و علل شکست آن اشاره شده است و در بخش پیوست ها اشعاری که در باره علی مردان خان سروده شده،ارائه گردید.

قرار است در چند روز آینده طی مراسمی از این کتاب رونمایی شود.

lمنبع:  آزادمردان (بقلم مصطفی علیزاده گل سفیدی)


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 9 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 310
بازدید دیروز : 487
بازدید هفته : 1620
بازدید ماه : 2925
بازدید کل : 84686
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1